Fem nya resetrender för 2022

Det är helt klart att våra resvanor har förändrats efter mer än två år av denna pandemi, några kanske kommer att stanna andra att ändras. Företaget Apollo listar nu fem nya trender under året.



Resebranschen som industri måste ständigt förnya sig själva. Resenärerna prioriterar en trygg semester som de gärna lägger mer pengar på än tidigare. Apollo har identifierat fem starka trender inom resande det närmaste året.

1. Ökad resfeber – och budget 

De senaste två somrarna har många valt att stanna hemma på grund av pandemin. Nu när experterna ser ett eventuellt slut på pandemin ökar människors optimism kring en efterlängtad utlandssemester och det märks hos Apollo på både försäljning och trafik till sajten.  

– Försäljningen har sakta men säkert tagit fart sedan jul och senaste veckan har vi haft en ökning med hela 60 procent jämfört med veckan innan. Vi ser också en markant ökning av trafik till vår sajt så troligtvis pågår sommarplaneringen för fullt, det verkar också som vi är villiga att unna oss lite extra i år, säger Sandra Miller Kinge, Kommunikationschef på Apollo. 

2. Säkerhet och trygga valet 

Det finns ännu en osäkerhet om pandemin och behovet av trygghet präglar valet av resor mer nu än förr. Med mer information, paketreselagens fördelar och även personal på plats är charterresan ett attraktivt val för fler.   

– 65 procent av de som bokat en resa i år hos oss är nya kunder säger Sandra Miller Kinge som är säker på att 2022 blir paketresans år.  Pandemin har fört med sig att resenärerna i mycket större utsträckning både vill och behöver mer personlig service än tidigare. Majoriteten av de som kontaktar vårt kundcenter har flera frågor i samband med sin resa; om inträdesbegränsningar, blanketter, vaccinkrav och allt nytt som pandemin fört med sig, förklarar Sandra.




3. En researrangör som tar ansvar 

Om det är något som verkligen har väckts i oss svenskar under pandemin är det förmågan att växla tempo och jobba hårt. Vi verkar också insett värdet av både gemenskap och hållbarhet vilket märks i att vi på semestern väljer mindre, ofta familjeägda hotell framför stora, internationella kedjor. 

 – För länder som Grekland, där turistnäringen utgör över 20 procent av landets ekonomi, är det klart att två år av reserestriktioner varit otroligt svåra. Därför gläds vi åt att vara en del av turistnäringens alla aktörer som jobbar hårt tillsammans i hela Europa, säger Sandra Miller Kinge.

4. Aktiviteter och upplevelser 

Intresset för en aktiv semester har varit stor i flera år, men i pandemins spår har det slagits nya rekord hos Apollo. Apollo Sports hotellen och hotellgruppen Playitas numera några av de populäraste hotellkoncepten. I år ser företaget en försäljningsökning på 20 procent jämfört med samma tid förra året, då var många anläggningar fullbokade med höga kundpoäng under hela säsongen.  

– Löparskorna har blivit ett fast inslag i resväskan. På våra Playitas-hotell deltog gästerna i över 25 000 timmars bokade sportaktiviteter under sommaren. Padel stod för hela 32 procent av aktiviteterna, följt av crossfit och yoga, säger Sandra.

5. Skräddarsydda hotellupplevelser 

Resetrenden att unna sig det lilla extra visar sig även i hur vi väljer att bo under semestern, inte nödvändigtvis i form av prisklass och stjärnor och Apollo ser ingen ökning av försäljningen av exklusiva, lyxiga resorter.  

– För de flesta av oss är semestern årets höjdpunkt, kanske ännu mer i samband med pandemin. Semester innebär en efterlängtad paus från "allt annat", vilket ger oss tid att fokusera på oss själva och odla våra egna intressen och kvalitetstid. 7 av 10 av Apollos gäster väljer ett koncepthotell; oavsett om det är Mondo Family för barnfamiljer, Mondo Duo eller Boutique för vuxna, eller Apollo Sports för den aktiva, förklarar Sandra Miller Kinge slutligen. 

Av Agneta Nisbeth

Foto: Apollo

Kommentarer