Lite streetart från Rom

 Det finns massor av fin gatukonst i Rom, då menar jag inte kladdig och förstörande graffiti. Utan jag talar om riktiga konstverk av olika slag. Här kan ni se två av alla dessa.




På bilden ovan som är tagen i Trastevere så ser ni ett målat ansikte på trappan, det ser lite ut som en av kvinnorna i filmen Borta med vinden, med en stor hatt på huvudet. Jag har tyvärr inte lyckats få tag på vad och vem det ska föreställa än men jag letar vidare. Fin var målningen i alla fall och säkert inte helt lätt att måla på trappstegen.



Sedan har vi dessa figur som jag hittade på ett helt annat ställe i stan, under en tågbro. Lite kul var den i alla fall och helt annorlunda målningen ovan, en bock som håller upp en tavla där man kan se den närliggande Piramide, den i Rom så unika graven Cestiuspyramiden som är över 2000 år gammal.

Text och foto Agneta Nisbeth

Kommentarer