Turisterna har återvänt till Italien

Det går bra för italienarna denna sommar trots Covid-19. Italienska Turistbyrån berättar i ett pressmeddelande att hela 79% av hotellen på vissa platser i landet är nu sålda.

Monte Sant'Angelo i Apulien


Inte så konstigt kanske, med tanke på allt vad det underbara Italien har att erbjuda, i form av natur, mat hav och all fantastik historia och kultur. Så att turisterna hittar tillbaka är ganska naturligt, trots att coronaviruset drabbade landet så hårt tidigare i år. 

Speciellt bra går det enligt Italienska Turistbyrån (ENIT) för platser som Rimini, Ravello, Cavallino-Treporti som ligger i Venedig-provinsen, Cilento som är den södra delen av Salerno-provinsen och så även Salento i det vackra Apulien. Turistbyrån berättar i ett nytt pressmeddelande att både badorter och alper har lyckats bra att locka tillbaka turisterna detta år - trots allt. När det gäller snacket på webben visar det sig också att Italien har fått flest "mentions"och "likes" av de flesta länder i världen på sociala medier.



De skriver:
"Italien har nästan sålt ut alla sina hotellnätter till Ferragosto (10-16 augusti) med 79% online, alperna har 84%. Med detta har Italien lyckats bättre än många andra länder, vi har inte låtit oss slås ner av Covid."

Själv har jag inte kunnat resa tillbaka till mitt älskade Italien detta år, men jag roar mig i alla fall med att skriva om landet och drömmer mig tillbaka. Hoppas på att åka ner igen, till mina vänner och till detta underbara land som jag tycker så mycket om! Jag skulle ha rest dit i januari, hade en resa till Neapel och Scalea inbokad då men tvingades ställa in den eftersom jag blev förkyld. Sedan brakade hela eländet med Covid-19 ut och världen blev sig aldrig riktigt lik. Jag hoppas fortfarande att kunna resa dit snart, men om det blir just detta år återstår att se, men jag kommer aldrig att överge mitt Italien.

Här är några artiklar som jag skrivit om Italien de senaste veckorna - om att köpa sig ett eget hem i landet:

Så håller jag drömmen levande om ett hem i Italien››


Text och foto: Agneta Nisbeth

Kommentarer